Wat is een huisstijl precies en hoe creëer je die?

Als je een bedrijf hebt, is het belangrijk om een huisstijl te hebben. Een bedrijf is namelijk vaak een abstract gegeven en dus is het belangrijk dat je je bedrijf een visuele identiteit geeft. Dit zorgt er namelijk voor dat klanten je kunnen herkennen en dat ze weten met wie ze te maken hebben. Ook zorgt het voor een professionele uitstraling omdat, als je het goed doet, je huisstijl overal in verwerkt zal worden. Worstel je momenteel met het vormgeven van een huisstijl of weet je niet precies hoe je deze door moet voeren, wij leggen het je graag uit.

Waar moet je beginnen als je een huisstijl wilt creëren?

Als je een huisstijl wilt creëren, is het verstandig om bij het logo van je bedrijf te beginnen. Zorg ervoor dat deze aansluit bij waar je bedrijf voor staat. Ben je werkzaam op het gebied van duurzaamheid, dan ligt het voor de hand om met groene kleuren te gaan werken. Die groene kleur kun je vervolgens overal in doorvoeren. Dat kan heel eenvoudig zijn. Je kunt bijvoorbeeld een groene streep op al je postpapier aanbrengen. Voor de klant is het dan gelijk duidelijk dat deze een brief of factuur ontvangt van jouw bedrijf. Je kunt dezelfde groene kleur ook doorvoeren in je kantoor zelf. Breng hier en daar een likje groene verf aan en je zult zien dat je van je pand een eenheid maakt. Zorg er wel voor dat je het subtiel doet, want niemand wordt gelukkig van een allesoverheersende huisstijl. Eenvoud is altijd goed.

De perfectie schuilt in de details, vergeet deze dus niet

Een goede huisstijl wordt tot in de kleinste details doorgevoerd. Organiseer je vaak bijeenkomsten op kantoor? Dan kun je koffiebekers met logo van je bedrijf laten maken en deze gebruiken wanneer je klanten op kantoor ontvangt. De kracht van zo’n beker is dat de klant ongemerkt steeds weer even aan jouw bedrijf denkt wanneer het een slokje koffie neemt. Je kunt er ook voor kiezen om een aantal extra koppen te bestellen die je na de vergadering aan de klant kunt geven als relatiegeschenk, besteld via bijvoorbeeld Maxilia. Reken maar dat de klant dit zal waarderen en bovendien is dit een goede manier om de klant nog eens aan je bedrijf te laten denken. Heeft deze later nog een keer iets nodig, dan kan de kop er voor zorgen dat de klant weer naar je toekomt, omdat hij het logo van je bedrijf op de beker zag staan. Zo kan een klein cadeautje leiden tot een grote order. Kijk daarom eens wat er mogelijk is om te zien wat het beste bij jouw bedrijf past.

Vraag een expert om een professionele huisstijl te maken

Je zult merken dat een huisstijl ontwikkelen geen eenvoudige klus is. Je moet namelijk een duidelijke identiteit zien te creëren, maar tegelijkertijd ook zorgen dat je dit subtiel doorvoert. Mocht je daarom vastlopen in dit proces, dan kun je altijd een expert inschakelen. Een designer is vaak goed in staat om een stijl te maken die bij jouw bedrijf past. Zorg er altijd voor dat de stijl die je kiest, positieve associaties oproept bij je publiek. Hou daarom rekening met de kleuren die je wilt gebruiken, eventuele symbolen die je wilt integreren in je huisstijl en welk lettertype je wilt gebruiken. Zorg er vervolgens voor dat iedereen binnen je bedrijf eenvoudig gebruik kan maken van je huisstijl. Je wilt namelijk niet dat er soms wel, soms niet gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld je officiële briefpapier.

Andere berichten uit deze categorie

Waardeer je relaties met een uniek relatiegeschenk

Lees dit artikel

Jouw wagenparkbeheer niet efficiënt? Ontdek de 5 meest voorkomende redenen.

Lees dit artikel

Waarom een koelcel huren de slimme keuze is voor je bedrijf

Lees dit artikel