Ben je een blogger en wil je meer lezers op je site of kan jouw bedrijfssite wel wat meer leads gebruiken? SEO is in dat geval altijd het toverwoord. Dikke kans dat je ooit gehoord hebt van SEO, maar wat houdt het eigenlijk in? In dit artikel ontdek je waar je aan moet denken als je met SEO gaat beginnen.
Wat is SEO eigenlijk?
Voordat we je SEO-advies geven, willen we eerst duiken in de betekenis van SEO. SEO is een Engelse afkorting voor Search Engine Optimization. Om het je makkelijker te maken zou je het dus ook ‘zoekmachineoptimalisatie’ kunnen noemen. Sinds de opkomst van het internet is online gevonden worden ontzettend belangrijk. Met goede SEO kom je als website bovenaan in zoekmachines als Google terecht.
Je kunt je voorstellen dat je klanten jou snel moeten vinden als ze bijvoorbeeld zoeken naar ‘wit T-shirt’. SEO zorgt ervoor dat je website goed zichtbaar is op de eerste pagina. Het is dus eigenlijk een soort marketing voor je bedrijf, maar dan zonder geld te spenderen aan advertentieruimte.
Hoe bereik je een hogere ranking met SEO?
SEO staat dus voor optimale zoekresultaten in een zoekmachine, maar hoe bereik je nou dat goede resultaat? Hieronder vind je een paar zaken waar je rekening mee moet houden als je SEO gaat inzetten voor jouw website.
Zet de juiste keywords in
Bij SEO draait alles om de juiste keywords, steekwoorden dus. Steekwoorden moeten zichtbaar zijn in je lead, in je headers en op andere plaatsen. Deze steekwoorden worden door een SEO-professional vaak uitgezocht op zoekfrequentie. Dat betekent dat de steekwoorden wel vaak gezocht moeten worden door je publiek. Anders heeft het gebruik van het steekwoord ook niet zoveel zin.
Te vaak een steekwoord gebruiken in je artikel is overigens niet slim, dat heet ook wel ‘keyword stuffing’. Zoekmachines vinden dat doorgaans niet prettig, en zullen je pagina juist niet bovenaan zetten. Balans in je steekwoorden vinden is daarom erg belangrijk.
Maak goede content zonder fouten
Zoekmachines kijken niet alleen naar een setje van steekwoorden. Dat zag je al in het tegengaan van keyword stuffing. Het is voor de zoekmachine ook ontzettend belangrijk dat je site goed in elkaar steekt. Laadt de website snel en staan er geen onnodige fouten op? Een zoekmachine heeft in dat geval moeite om de website te indexeren en daarmee dus te ranken op hun pagina.
Gebruik linkbuilding
Niet alleen de content op je eigen website is belangrijk voor je positie, ook hoe vaak je elders genoemd wordt speelt een grote rol in je zoekmachinepositie. Je kunt genoemd worden aan de hand van linkbuilding. Dat betekent dat jouw website wordt genoemd op een nieuwswebsite of een blog van een ander.
Dat hoeven lang niet altijd commerciële links te zijn, sterker nog, soms is een niet-commerciële link naar jouw website zeker zo sterk. Hoe meer de site waar je op genoemd wordt, wordt bezocht, hoe beter dit is voor jouw positie in de zoekmachine.
Marketence kan je helpen met je SEO-positie
SEO lijkt simpel, maar het zijn vaak kleine details die de doorslag geven. Gelukkig kan een bedrijf als Marketence je helpen de juiste strategie uit te stippelen. Voldoet jouw website aan de SEO-richtlijnen? Welke zoektermen gebruiken jouw klanten of jouw lezers? Waar kun je links naar jouw website publiceren en heeft dat zin voor jouw positie op sociale media? Je kunt de experts van Marketence vragen om alle hulp met je website.
Het advies dat je krijgt, wordt samen gesteld aan de hand van een zogenoemde ‘SEO-scan’. Op die manier wordt gekeken naar je content en waar het beter kan. Misschien is er te weinig content, juist te veel of is de kwaliteit niet goed.
Naar aanleiding van deze analyse is het tijd om de strategie op te stellen voor een betere SEO. Zo kun je eindelijk bovenaan in de zoekmachines terechtkomen, zodat je met een gerust hart kunt blijven ondernemen of bloggen.