6 marketingtechnieken gebruikt door cryptobedrijven

De cryptocurrencymarkt is een zeer innovatieve en hoogtechnologische sector, waarin er heel veel geld kan verdiend worden. Cryptobedrijven maken dan ook gebruik van een scala aan strategieën om hun producten en diensten te promoten, investeerders aan te trekken en hun naamsbekendheid te vergroten. In dit artikel gaan we even dieper in op 6 marketingtechnieken die cryptobedrijven gebruiken.

Contentmarketing

Om te beginnen wijzen we naar contentmarketing, oftewel het regelmatig publiceren van hoogwaardige inhoud op de website van het cryptobedrijf, zoals blogposts, whitepapers, e-books, podcasts en video’s. Deze bieden educatieve waarde aan geïnteresseerden in de cryptomarkt. Het behandelen van relevante onderwerpen is een van de meest effectieve strategieën die cryptobedrijven kunnen gebruiken, zowel om hun merk op te bouwen en expertise te tonen binnen de sector, als om nieuwe klanten aan te trekken. Een bedrijf kan zich zo immers positioneren als een autoriteit in de cryptomarkt en kan het vertrouwen opbouwen van potentiële investeerders en klanten.

Promoties en cadeautjes

Gratis informatie in de vorm van contentmarketing is altijd mooi meegenomen, maar nog beter is een cadeautje waar je financiële waarde uit kan halen! Zo gebruiken cryptobedrijven vaak airdrops en beloningsprogramma’s. Via airdrops kunnen gebruikers gratis tokens of cryptomunten ontvangen door zich aan te melden voor nieuwsbrieven, een account te maken, social media te volgen, of bepaalde andere acties uit te voeren. Met dit soort beloningen kunnen cryptobedrijven interesse wekken voor hun projecten en langzaam maar zeker een gemeenschap van cryptofans opbouwen. Bij online cryptocasino’s kan dit zich ook uiten in bepaalde promoties en bonussen. Zo laat Joren Verdoes van Techopedia weten dat je bij de beste crypto casino’s promoties zoals gratis spins, cashback en stortingsbonussen kan vinden.

Social media marketing

Social media bestaat nog geen twintig jaar, maar is in die tijd wel een essentieel onderdeel geworden van de marketingstrategie van vrijwel elk soort bedrijf, en al zeker voor technologische sectoren zoals crypto. Platforms zoals Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn zijn bij uitstek geschikt om een merk te promoten, nieuws en updates te delen met fans, en meteen in contact te komen met een doelgroep. Nieuwe gebruikers vinden cryptobedrijven vaak via social media, want dit is waar heel veel mensen hun online tijd spenderen. Een cryptobedrijf dat actief is op social media kan veel eenvoudiger een gemeenschap opbouwen en hun bereik vergroten, vooral als het waardevolle en interessante content deelt, of zelfs wedstrijden en promoties organiseert.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Naast de bovenstaande “actieve” marketingtechnieken kan een cryptobedrijf ook investeren in zoekmachineoptimalisatie om hun online aanwezigheid te vergroten, en meer organisch verkeer (in tegenstelling tot betaald verkeer) naar hun website of platform te leiden.
SEO (Search Engine Optimalization) zorgt ervoor dat een cryptobedrijf hoger kan worden gerangschikt bij de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Wanneer iemand een relevant zoekwoord ingeeft dat te maken heeft met crypto, blockchain of andere gerelateerde onderwerpen, is het belangrijk om zo prominent mogelijk in de zoekresultaten voor die term te verschijnen. Zo krijg je meer verkeer naar je site, en zien meer mensen je aanbod.

Influencer marketing

Het inzetten van “influencers” is een vrij nieuwe marketingtechniek die veel cryptobedrijven gebruiken om een breder publiek te bereiken. Dit is vaak een meer gerichte vorm van social mediamarketing. Een cryptobedrijf kan samenwerken met invloedrijke personen (al dan niet binnen de cryptogemeenschap), zoals bloggers, YouTubers of social media influencers. Deze promoten dan tegen betaling de diensten of producten van het cryptobedrijf. Wanneer een influencer een grote volgersbasis heeft, of een aanzienlijke geloofwaardigheid heeft binnen een gemeenschap, kan dit een erg effectieve manier vormen om de merkbekendheid van het bedrijf te vergroten en potentiële investeerders aan te trekken. Een voorbeeld hiervan is acteur Matt Damon die in een reclamefilmpje uit 2021 een cryptosite promootte.

Evenementen en conferenties

Tot slot gebruiken cryptobedrijven ook offline marketingtechnieken, zoals het bijwonen van evenementen of conferenties. Hier kunnen ze hun merk promoten en in contact komen met investeerders, partners en andere belanghebbenden. Op regelmatige basis worden er wereldwijd tal van crypto-evenementen georganiseerd, en bedrijven kunnen ook gewoon hun eigen conferentie opstellen. Voorbeelden zijn crypto-meetups, hackathons of blockchainconferenties, waar relevante bedrijven en crypto-fans hun projecten kunnen presenteren en netwerken met potentiële investeerders en partners.
Daarnaast kunnen ze natuurlijk ook grote evenementen sponsoren of organiseren die niet noodzakelijk iets te maken hebben met crypto. Dit is een uitstekende manier om hun merknaam bekender te maken bij een breed publiek.

Andere berichten uit deze categorie

Webinars vs. fysieke workshops: Voordelen en nadelen

Lees dit artikel

Systemen in een uitzendbureau

Lees dit artikel

Webapplicaties: waarom maatwerk de slimmere keus is

Lees dit artikel